☁ Tips för att hålla en utbildning i ett virtuellt klassrum

Som du vet är onlineutbildningar en bra lösning för att nå en större publik och/eller när det inte är möjligt för deltagarna att komma till en fysisk adress. Men att hålla en kurs i ett virtuellt klassrum är lite annorlunda. Du behöver till exempel:

  • jobba mer på bibehålla deltagarnas uppmärksamhet
  • se till att hålla kursen interaktiv
  • vara mer strikt med vem som pratar och ha regler för att kommentera / ställa frågor 

Förbered det virtuella klassrummet

  1. Skapa en presentation med mycket bilder. Att ha en tydlig och visuell presentation med bilder som stöd för vad du vill berätta hjälper deltagarna att bibehålla uppmärksamheten.
  2. Välj en kommunikationsplattform för videosamtal. Här har vi listat några verktyg som vi tycker är bra. 
  3. Välj en kommunikationsplattform för samarbete. Det kan vara bra att ha en central plats där du kan dela information och dokument med dina kollegor och/eller kursdeltagare. Exempel på plattformar för samarbeten: F
    • G Suite eller Microsoft OneDrive för att dela dokument och arbeta med flera personer i samma dokument: det är möjligt! Och det är enkelt och praktiskt också.
    • Notion är ett lysande verktyg för online-samarbete.
    • Padlet är en digital plattform där du kan samarbeta, publicera och dela information.
    • MindMeister är ett verktyg där du kan skapa en tankekarta med flera personer samtidigt.
    • Asana är perfekt för stora samarbetsprojekt. Du tilldela uppgifter till dig själv och andra och be om feedback.
    • Trello är en samarbetsplattform där du skapar tavlor och listor och för att organisera arbete och dela information. 
  4. Testa dina deltagares kunskap. Varför inte testa dina framtida deltagares kunskaper i förväg så att du lättare kan anpassa utbildningens upplägg och innehåll? Det kan hjälpa dig att få allas uppmärksamhet från början och hålla en högre kvalitet på din utbildning. Exempel på verktyg som hjälper dig att testa dina deltagares kunskap: 

    • Google Formulär är känt för att enkelt genomföra undersökningar, men lämpar sig också bra för tester. 
    • Socrative är ett mycket praktiskt verktyg för att testa kunskaper. Förutom att väldigt enkelt kunna göra ett frågeformulär har får också en mycket tydlig översikt över resultaten.
    • EDPuzzle är ett verktyg där du kan lägga till frågor till filmer. Du väljer en film från dina egna filer eller från YouTube, varefter du kan lägga till frågor i EDPuzzle.
  5. Testa tekniken och lär dig hur plattformen fungerar. Att kontrollera att allt fungerar (webbkamera, mikrofon, högtalare, skärmdelning, wifi, etc.) kräver lite förberedelsetid men garanterar ett smidig och mer effektiv kurs. 

  6. Starta videokonferensen minst 5 minuter före den angivna tiden. Genom att ge deltagarna åtkomst till videokonferensen några minuter i förväg kan du se till att alla är online i tid och du kan välkomna alla dina deltagare.

Under videokonferensen

  1. Kommunicera reglerna i förväg. Det är viktigt att ha regler under en videokonferens så att alla kan hänga med på bästa sätt. Till exempel kan du be deltagarna att skriva ner sina frågor till senare eller be dem att skriva dem i chatten. Ett annat tips är att låta alla stänga av sina mikrofoner så att man inte stör varandra med bakgrundsljud.
  2. Skapa utrymme för frågor. Se till att hålla gruppen interaktiv och planera in tillfällen där deltagarna kan ställa sina frågor till dig och/eller diskutera något med varandra. 
  3. Ta flera pauser. Att hålla en utbildning online i ett virtuellt klassrum betyder inte att ni stannar framför skärmen i 8 timmar utan paus. Liksom på en vanlig kurs är det viktigt att ta raster för att vila, ha roligt och ta en kaffe för att sedan kunna fortsätta med förnyad energi och förbättrad uppmärksamhet. 

Efter videokonferensen

  1. Skicka presentationen till deltagarna. Deltagarna uppskattar om du skickar dem presentationen du just visat (eller annat likvärdigt dokument) efter att videokonferensen är avslutad. Det gör att de kan fokusera mer på vad som sägs under själva videokonferensen eftersom de inte behöver fokusera på att göra anteckningar. 
  2. Be deltagarna om feedback.Vad tyckte de om din kurs som ett virtuellt klassrum? Varje grupp deltagare är olika men det är alltid bra att ta hänsyn till deras åsikter för att kunna göra det ännu bättre nästa gång. Be inte bara om feedback om kursens innehåll men ställ även frågor om det kommunikationsverktyg du använde och hur väl kommunikationen fungerade.

Frågor eller feedback?
Kontakta oss via support@springest.se eller ring 08 - 446 876 00. Vi hjälper dig gärna!