Recensioner på Springest

Tidigare deltagare kan lämna en recension om dig och din lärprodukt på Springest. Det gäller även för deltagare som bokat din lärprodukt på andra sätt än via Springest. 

En recension är alltid kopplad till en leverantör och kan därutöver även vara kopplad till en specifik produkt och en utbildare. Recensionen visas vid den aktuella leverantören, produkten och utbildaren.

In den här artikeln:

Varför är recensioner viktiga?

Vad är en bra recension?

Otillåtna recensioner

Kan jag reagera på en recension jag fått?

Varför syns inte recensionen?

Varför visas inte recensionen vid rätt lärprodukt / utbildare?

Varför är recensioner viktiga?

  • Med positiva omdömen rankas du högre bland sökresultaten och hittas därmed lättare.
  • Lärprodukter med recensioner får signifikant fler bokningar än lärprodukter utan recensioner.
  • Du kan använda den feedback du får via recensionerna för att bli ännu bättre.

Vad är en bra recension?

Springest har riktlinjer om vad som är en bra recension. Den ska helst innehålla följande information:

  • Varför: en bra recension beskriver inte bara om lärprodukten var bra eller inte, men förklarar också varför.
  • Konkret: den beskriver konkret och praktiskt precis vad som var bra och inte.
  • Ärlig: recensionen är ärlig och uppriktig.
  • Längd: recensionen måste bestå av minst 30 ord. Kvaliteten på korta recensioner är ofta låg. Deltagaren behöver i högre grad tänka igenom sin erfarenhet när hen skriver en längre recension. Den feedback som ges får ett högre värde både för leverantören och för andra användare. 

Otillåtna recensioner

Det är mycket viktigt för Springest att recensionerna är trovärdiga. Därför är följande inte tillåtet:

  • Recensioner som lämnats från samma IP-adress 
  • Recensioner från användare som helt eller delvis lämnats av leverantören eller dennes mjukvara
  • Recensioner från en fiktiv e-postadress och recensioner som inte bekräftats
  • Recensioner från personer som du inte varit i kontakt med
  • Grova och smaklösa kommentarer
  • Kommentarer som är straffbara enligt lagen
  • Annonser, reklam och upprepade kommentarer som ofta innehåller samma sak
  • Telefonnummer, mejladresser och hemsideadresser (url's)
  • Kommentarer riktade till andra som lämnat recensioner

💡 Recensionen tas endast bort av Springest om den innehåller en av ovanstående otillåtna punkter. Om du av andra skäl vill att en recension ska bli borttagen eller ändrad ber vi dig kontakta deltagaren.

Kan jag reagera på en recension jag fått?

Du som utbildare kan reagera på omdömen som deltagare lämnat om dig. Så kan du personligen tacka deltagare eller reagera på deras feedback. Gör så här:

  1. Logga in i Springest Admin
  2. Gå till sidan 'Recensioner' > 'Översikt'
  3. Klicka på knappen 'Reagera på recensionen' under den recension du vill reagera på
  4. Skriv din kommentar i textfältet
  5. Klicka på 'Skicka reaktion
  6. Reaktionen syns direkt på produktsidan och deltagaren får ett meddelande med din kommentar

Varför syns inte recensionen?

Om en recension ännu inte syns på Springest, är det troligen för att deltagaren ännu inte bekräftat den. Det finns olika sätt att bekräfta en recension:

  • Via 'Mitt Springest'-konto. Deltagaren loggar in på Springest för att bekräfta sin recension
  • Via e-post. Deltagaren mottar ett mejl med en länk hen måste klicka på för att bekräfta sin recension. Ibland hamnar detta mejl i skräpkorgen (spam).

Det kan också vara så att något gått fel när deltagaren skrivit recensionen. Det enklaste sättet att kolla att allt gått som det ska, är att fråga om deltagaren kommit till sidan där det står 'Tack för din recension'. Om inte så har Springest inte mottagit recensionen och då behöver deltagaren skriva recensionen igen.

💡Låt deltagaren själv kontakta oss om hen har problem med att lämna en recension. Så går inte din tid till spillo och det är lättare för oss att lösa problemet tillsammans med deltagaren.

Varför visas inte recensionen vid rätt lärprodukt / utbildare?

Ibland står det "[produktnamn] finns inte längre på Springest" vid recensionen. Det händer när:

  • recensionen inte är kopplad till produkten eller till rätt utbildare. Det som hänt här är att deltagaren inte valt utbildarens namn ur listan utan har skrivit in utbildarens namn manuellt. Vi kan anpassa detta åt dig. Skicka ett mejl till support@springest.se med en länk till recensionen och till den produkt eller utbildare som den behöver kopplas ihop med.
  • produkten inte längre är publicerad på Springest

I båda fallen räknas recensionen ändå med i leverantörens medelbetyg men inte för den specifika produkten.

Frågor eller feedback?
Kontakta oss via support@springest.se eller ring 08 - 446 876 00. Vi hjälper dig gärna!