%3C%21-- custom style from helpscout --%3E %3C%21-- Global site tag (gtag.js) - Google Analytics --%3E

Lägg till och uppdatera produkter med XML

I den här artikeln:

Så fungerar XML på Springest

För vem?

Skapa och tillhandahålla XML

Skapa en kopplingstabell

Hur uppdateras mitt utbud vid regelbundna importer?

Tillhandahålla XML-filer via SFTP

Så fungerar XML på Springest

Med hjälp av XML kan du på ett enkelt sätt lägga till flera produkter samtidigt på Springest. Tillhandahåll oss en XML-fil eller ett XML-flöde med hela ditt utbud enligt vår mall så lägger vi upp det på portalen. Med XML kan du även se till att ditt utbud hålls uppdaterat. Om innehållet i XML-flödet uppdateras regelbundet importeras och bearbetas alla ändringar automatiskt. Vanligtvis görs en ny import varje dag eller veckovis. Springest erbjuder gratis support för att skapa ett XML-flöde. 

För vem?

För utbildningsleverantörer som vill lägga till flera produkter samtidigt samt ha möjligheten att automatiskt uppdatera informationen om produkterna. Vi rekommenderar att använda dig av XML om du har fler än 30 produkter

Har du ingen tidigare erfarenhet av XML och/eller XSD?
Kontakta då din IT-avdelning eller en extern part som har kunskap om det. Låt dem kontakta oss direkt för en snabbare implementering.

Skapa och tillhandahålla XML

I listan nedan hittar du en länk till en xml-fil som du kan ladda ner. Denna fil innehåller alla datatyper vi använder samt förklaringar. Per fält står det beskrivet vad vi förväntar oss. Se till att du fyller i allting så fullständigt och korrekt som möjligt. Det är viktigt för dina produkters kvalitet på Springest. Mycket information förhöjer dina chanser att få många klick och fler bokningar.

Så gör du:

  1. Ladda ner filen: product_example.xml
  2. Kontrollera i XML-schemat, product.xsd, vilka element och attribut som är tillåtna per fält.
  3. Läs artikeln: Additional information for xml imports (på engelska) för mer information om de olika fälten och deras betydelse.
  4. Skapa ett eget XML-flöde med alla produkter du vill publicera på Springest.
  5. Ändra filnamnet till företagsnamn_products.xml. Exempel: Springest_products.xml
  6. Meddela datasupport när filen är färdig. Informera oss om något eller några av de obligatoriska fälten inte har angetts. I vissa fall kan vi välja att utesluta ett fält och ibland kan standardvärden användas och/eller du kan fylla i dessa fält manuellt.
  7. Skicka filen eller filens url till datasupport@springest.com.
  8. Har du redan (manuellt) skapade produkter eller importerar du via ett på Springest tidigare använt XML-flöde? Då behöver du skapa en kopplingstabell, se nedan. Det behövs för att behålla konverteringar, recensioner och Google-rankningar på de befintliga produkterna.

Skapa en kopplingstabell

När du för första gången ska använda ett XML-flöde, eller om du ändrar dina produkters 'XML ID' i XML-flödet, måste vår databas förstå att produkterna i vårt system överenskommer med produkterna från XML-flödet. 

På Springest får varje produkt ett 'Springest ID'. Med detta ID kan vi känna igen varje unik lärprodukt. Utöver det ber vi alla leverantörer som använder ett XML-flöde att ge varje produkt ett unikt 'XML ID'.Du behöver skapa en lista med varje produkts unika 'Springest ID' och 'XML ID' så att vi kan identifiera och koppla ihop dessa.

Så gör du:

  1. Gå till din Produktöversikt i Admin.
  2. Klicka på knappen 'Exportera till CSV'.Exportera till CSV
  3. Kopiera ID-kolumnen i CSV-filen till en ny CSV-fil.
  4. Ändra namnet 'springest product id' till "springest_product_id" och lägg till en ny kolumn i den nya filen som du kallar 'xml_id'.
  5. Använd semikolon ; som skiljetecken. Till vänster har du nu kolumnen 'springest_product_id' och till höger 'xml_id' (se nedan).
  6. Fyll kolumnen 'xml_ id' med de ID-nummer som du har i ditt XML-flöde (eller EDU-DEX-flöde)
  7. Spara filen och skicka den till datasupport.
springest_product_id
xml_id
1273 unique-id-1
1274


Hur uppdateras mitt utbud vid regelbundna importer?

XML-flödet blir betydande för ditt utbud på Springest. Alla produkter som står i XML-flödet uppdateras i Springest.

  • Produkter som redan finns på Springest (som har ett Springest-ID) uppdateras. Det här är enda gången vi behöver en kopplingstabell.
    • Produkternas status ändras inte. 
    • Relaterad data såsom statistik, konverteringar och recensioner behålls.
    • Produktdata (alltså även startdatum och priser) ersätts med data ur XML-flödet (såvida det inte är överenskommet med datasupport att vissa fält inte tas med och manuella ändringar i Admin är möjliga).
  • Produkter som inte finns på Springest skapas. 
  • Produkter som finns på Springest men inte i XML-flödet tas bort. De existerar fortfarande i vår databas men är inte synliga i Admin. När produkten (med samma externa ID) vid ett senare tillfälle läggs till igen i XML-flödet blir produkten synlig igen.

Tillhandahålla XML-filer via SFTP

SFTP är ett skyddat filöverföringsprotokoll som gör det möjligt att ladda upp dokument direkt till Springest. Det finns flera olika program du kan använda för att ladda upp dokument via SFTP.

Den här funktionen måste först aktiveras för ditt konto. Kontakta support för att ordna detta.

Inställningar för att skapa en koppling med Springest SFTP server:

  • Hostname: sftp://sftp.springest.com
  • Poort: 9022
  • Gebruikersnaam: ditt kontos unika id
  • Wachtwoord/Key: denna får du av Springest support

Tänk på att filerna flyttas automatiskt, direkt efter att de laddats upp, och är därför inte synliga i exempelvis en SFTP app.

Läs mer:

Frågor eller feedback?
Kontakta oss via support@springest.se. Vi hjälper dig gärna!